logamkah aku??

permulaan yang awal, Bismillah...

cuti mid sem kali ini membuatkan saya tidak keruan. celaru. serabut.


assignment(s) + amanah persatuan + persediaan exam


semuanya membuatkan saya tidur lewat dan bangun agak lewat. banyak perkara kebiasaan yang saya lakukan di hostel campus saya tinggalkan. bukan sengaja. tapi nafsu mengatasi iman. [astaghfirullah]. sedih. sangat sedih. jujurnya pengurusan masa saya sekarang di rumah agak kurang cemerlang. tidak secermalang di campus. saya seolah-olah baru mengenal dunia "hostel" walaupun sudah 5 tahun pengalaman saya tinggal di hostel. hostel sekolah. selepas SPM 06, saya menganggur setahun. kononnya cari pengalaman dalam setiap perkara. seolah-olah setahun pengangguran itu membuatkan permulaan kehidupan saya celaru sekarang. celaru kerana meninggalkan kebiasaan kehidupan "hostel" selama setahun.

Itu realiti saya sekarang. tidak mampu menjadikan pengurusan kehidupan di rumah "sebenar" secemerlangan pengurusan kehidupan saya di hostel campus.

sedangkan muslim cemerlang yang belajar dalam keadaan apa sekalipun dia bisa teguh seperti sediakala. campaklah dekat mana sekalipun. dia adalah dia. teguh. sangat teguh.




عن أبي هريرة رضي الله عنه: قَالَ رَسُوْلَ الله صلى الله عليه وسلم
(( الناس معادن، خيارهم في الجاهلية خيارهم في الإسلام، إذا فقهوا))
صحيح البخاري


“Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham”

Nilai logam tidak akan berubah dalam mana-mana zaman. Sekiranya ‘jahil’, nilai itu akan menyokong jahiliyyah dan sebaliknya, sekiranya dia Islam, nilai itu akan menyokong Islam. Segalanya bergantung kepada kefahamannya.


benarlah seperti apa yang pernah Syed Qutb katakan :

thabat huwa nnasr
thabat (tetap teguh) itu kemenangan

logamkah aku??

0 comments: