aku.kau.reasonable man

permulaan yang awal, Bismillah...



Moga menjadi reasonable man yang mengerti reason apa dia diciptakan dan bisa berhujah dengan segala reason dari kertas kerjaNya untuk mengutip hak-haknya di akhirat kelak..

kau di posisi yang mana?

permulaan yang awal, Bismillah...

gelanggang itu luas, kau di posisi yang mana?

sahabat : dengar cerita enti ini dah minat "main" masak-masak. siap beli buku tentang masakan lagi. (sengih sinis)

saya : erkk...

sahabat : hehe, persiapan nak kahwin ke? enti yang ana kenal dulu bukanlah seorang yang meletakkan memasak sebagai "hobi".

saya : kenapa mesti tunggu nak kahwin??

sahabat : hehe...mana la tau "hobi" enti berubah atas dasar tersebut.

saya : sahabat, gelanggang da'wah itu luas. sudah tentu posisi dalam gelanggang tersebut pelbagai. dan perlu diingatkan bahawa setiap posisi itu memerlukan kemahiran yang pelbagai juga. dan ana yakin, bukan setiap masa ana akan berada pada posisi yang sama. dalam hal ini, ana "pemain" muslimah. jadi, tidak dapat tidak suatu ketika posisi ana pasti berubah. berubah pada posisi "memasak". bukan atas dasar ana akan berkahwin, tetapi ada ketika permainan dalam gelanggang tersebut yang menuntut ana untuk berada di posisi tersebut.

sahabat : (mengusap dagunya yang tiada malah "mustahil" ada janggut)

saya : macam enti sendiri, enti punya kemahiran memandu kenderaan, jadi posisi enti mungkin lebih kepada mengangkut sahabat-sahabat kita yang lain ke majlis-majlis ilmu atau tempat-tempat yang sepatutnya. buat masa ni, ana tak punya kemahiran tersebut, jadi mana mungkin ana menzalimi diri untuk meletakkan diri ana pada posisi tersebut.

sahabat : betul juga tu kan... kita bimbang jika semua posisi dah penuh diisi dengan segala kehebatan "pemain" lain.

saya : semua posisi punya kehebatannya sendiri. kehebatannya akan jauh lebih hebat bila mana segala-galanya kita buat untuk tagih redhaNya. kita manusia, bukan semua perkara kita expert. apa yang boleh kita sumbang untuk jalan ini, kita sumbang walaupun sekecil-kecil perkara seperti susun kerusi. malah sekecil-kecil perkara tersebut bisa menjadi besar pada pandangan Allah jika segala-galanya lilLahi ta'ala.

sahabat : ana teringat ustazah pernah kata, "kalau tak mampu buat semua, jangan tinggal semua."

saya : hehe, thats the point.. jom masak!!

sahabat : ngee~

semua ada.

permulaan yang awal, Bismillah...



seusai mentadabbur kalam suci Allah tadi, teringat saya pada seorang ustaz. ustaz yang sangat terkenal dengan lawaknya. tapi lawaknya bukan sekadar lawak.

***************************

hari itu...

ustaz : carilah dalam al-Quran. semua ada. cara nak buat roti canai pun ada dalam al-Quran.

saya : aisshh... roti canai dalam al-Quran?? mana mungkin ustaz. saya dah khatam al-Quran tu banyak kali dah, tak pernah pun dengar tentang cara nak buat roti canai dalam al-Quran.

ustaz : ye, betul. ustaz tak tipu. bukan saja buat roti canai, cara nak baiki kereta pun ada diberitahu dalam al-Quran.

saya : ......

ustaz :
"Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu, kecuali orang-orang lelaki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui"
[16:43]



saya : adeehh.. terkena lagi. (tapi betul lah tu~)







sejarah ku hero

Cikgu : dalam banyak-banyak subjek, subjek apa yang paling seram??

Saya : subjek Biologi. Sebab kena bedah tikus nanti. haha (sekadar seloroh)

Cikgu : hehe. salah. subjek yang paling seram ialah subjek sejarah.

Saya : mana ada seram cikgu. best what belajar sejarah. saya suka belajar sejarah.

Cikgu : seramlah. sebab kita kena belajar perkara-perkara yang dah lepas. belajar tentang sejarah zaman silam. belajar tentang orang yang dah tiada. orang yang dah mati. meninggal.

Saya : erkk... (seram gak~)

*****************************

permulaan yang awal, Bismillah...

ya, saya lebih berminat untuk mengetahui tentang sejarah.

sejarah bukan subjek yang mengantuk bagi saya.


si lanun Moshe Dayan

si Jeneral Tentera Yahudi, Moshe Dayan pernah berkata, 3 kelemahan muslim pada hari ini ialah :
1) tidak mengkaji sejarah umat Islam dulu
2) tidak tahu membuat perancangan yang teliti
3) malas


mungkin sedikit terkebelakang daripada kalian yang sudah malah lebih mengetahui tentang ustaz Rahmat Abdullah, antara Hero penyambung mata rantai-rantai da'wah. antara syeikh tarbiyah dikalangan umat.

saya kagum.

bukan memuja, tapi teruja.

tadi, sengaja saya menyibukkan diri untuk explore tentang diri beliau.

dengan erti kata lain, hari ini saya sedang belajar sejarah.

ya, sejarah.

sejarah yang bisa mencari spirit yang hilang.



allayarham pernah berdoa :

"Ya ALLAH, dengan kasih sayang-Mu …Engkau kirimkan kepada kami da’i
penyeru iman…Kep
ada nenek moyang kami penyembah berhala…Dari jauh mereka datang karena cinta mereka kepada da’wah…Berikan kami kesempatan dan kekuatan, keikhlasan dan kesabaran…Untuk menyambung risalah suci dan mulia ini kepada generasi berikut kami…Jangan jadikan kami pengkhianat yang memutuskan mata rantai kesinambungan ini…Dengan sikap malas dan enggan berda’wah…Karena takut rugi dunia dan dibenci bangsa".



saya sedang dalam kerinduan.

rindu pada hero persis allahyarham.

saya sedang menunggu.

menunggu hero persis allahyarham.



Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka sedikitpun tidak merubah (janjinya)”.
[33:23]






p/s-sengaja saya tidak berkongsi apa yang saya tahu tentang diri allahyarham. bukan kedekut ilmu, tapi mahu kita sama-sama menafikan apa yang telah si lanun Moshe Dayan katakan. jadi, masing-masing tahu apa yang perlu dibuat, bukan?

berfikrah.bermoral

permulaan yang awal, Bismillah...

mengimbau hari-hari seperti biasa di kampus.

belakang dks 1.5.

...
....
...

sahabat : hajar, kalau ada seorang lelaki biasa, yang baik suka main mesej dengan nti, nti layan tak?

saya : layan~

sahabat : erk... habis tu kalau muslimin berfikrah, yang baik main mesej dengan nti?

saya : ana smack down dia...hehe..

sahabat : perghh...ganas la nti ni..haha..

saya : hehe, kidding..

sahabat : kalau ana kan, lelaki biasa yang agak baik peribadinya mesej ana tanpa keperluan, ana tak layan. tapi tula, muslimin berfikrah pula ana suka layan...even mesej yang tiada keperluan. sebenarnya tak sepatutnya macam tu.

saya : hmm~ tau takpe..mesti nak pilih yang berfikrah juga ek?? huhu...

........

saya : sahabat, manusia yang baik ada dua jenis. pertama, yang berfikrah. jenis yang kedua pula, bermoral. kalau yang bermoral ni dia tahu perkara yang baik secara umum. tapi yang berfikrah ni lagi advance, dia baik secara umum dan khusus.

sahabat : adeehh...tak paham la...

saya : macam ni, yang bermoral dia tahu kebaikan secara umum, tapi mungkin dia tak tahu hikmah sesuatu perkara dalam islam. contoh terdekat macam mesej tu la, dia mungkin tak tahu kenapa dia tak perlu mesej dengan nti tanpa keperluan even mesej dia mungkin mesej baik-baik saja. bagi ana, dalam hal yang ada kaitan orang yang bermoral, nti jawab mesej dia sekadar sahaja. dan dalam masa yang sama cuba bagitahu dia hikmah disebalik kenapa nti tak perlu layan mesej dia tanpa keperluan. explain dalam kebijaksanaan.

sahabat : habis tu, macam mana pula dengan muslimin yang berfikrah tu?

saya : bagi ana pula, muslimin yang berfikrah pada pandangan nti tu sepatutnya dia dah tahu kenapa dia tak perlu main mesej dengan nti tanpa ada urusan penting. nama pun berfikrah..huhu...kalau nti terangkan kat dia kenapa tak perlu bermesej tanpa keperluan, sure dia dah tahu, malah lebih tahu..nampak tak ke"advace"nya dia..so, nti tahukan apa yang perlu di buat??

sahabat : erm...

saya : try tanam dalam diri untuk menjaga yang berfikrah dan mengajak yang bermoral



menjaga : sama-sama menjaga diri masing-masing dari maksiat sembunyi

mengajak : seru kepada kebaikan sacara tak langsung


dialog yang diulang kepada sahabat baru dari cerita lama saya bersama sahabat lain-

warna itu

"Setelah diri diwarnai dengan warna keimanan,kita juga ingin mewarnai orang lain untuk merasa keindahan warna-warni yang telah kita rasai"







moral law

permulaan yang awal, Bismillah...

saya suka melepak.

dan pada kebiasaannya "kedai mamak" menjadi port saya untuk melepak sambil pekena roti canai dan roti canai...

perghh...

memang tidak dapat dinafikan masakan mamak tersebut sangat-sangat sedap.

kalau makan roti canainya, rasanya tak kurang, tak lebih

kalau minum teh tariknya, memang ada UMMM!!

kurang lemak, kurang manis. baik untuk kesihatan rohani.

tapi tak boleh puji lebih-lebih, sebab adakalanya masakan mamak tersebut sangat hot n' spicy.

dan semalam saya cuba menu terbaru roti canainya ::

roti canai peduli palestina.

bungkus 1 !!

pada hakikatnya, menu yang terbaru ini resepi biasa yang biasa dihidangkan di mana-mana stall, restoran, warung malahan juga resepi kebiasaan di rumah.

dalam menu tersebut saya lebih tertarik dengan kuah dal nya berbanding dengan menu utamanya.

isi kuah dal tersebut :: disiplin ilmu


Copy paste sahaja roti canai ini. Cuma, sertakan sumber. Itu disiplin ilmu.


Kesimpulan yang boleh saya buat, berlaku adil lah terhadap ilmu. kerana itu disiplin ilmu (bak kata incik kedai mamak).

seringakali saya dengar respon dari orang kebanyakkan,

"alaahh..itu pun nak berkira ke?? bukan kah ilmu itu milik Allah..apa salahnya kita share-share je segala ilmu tanpa menyatakan sumber-sumber yang kita perolehi..

ya, tak salah kalau mahu share-share segala ilmu tersebut. tapi ingin di ingatkan berkali-kali, perlu ada disiplin. displin ilmu. agar tidak berlaku kezaliman terhadap ilmu tersebut. juga agar tidak berlaku kezaliman terhadap orang yang bersusah payah mendapatkan ilmu tersebut.

bukanlah adil tu dimaksudkan dengan sama rata melainkan meletakkan sesuatu pada tempatnya.

jika adil itu diertikan dengan sama rata, ini bermaksud teori gila Machiavelli,"Matlamat menghalalkan cara" akan digunapakai secara meluasnya.


sama rata
contoh situasi ::

Pak James mempunyai 10 orang anak. keluarga tersebut sangat miskin dan Pak James hanya bekerja sebagai pencuci pinggan mangkuk di kedai mamak milik incik kedai mamak. gaji sehari RM 20.

Pak Bond pula mempunyai 4 orang anak. juga miskin. buat pengetahuan semua, Pak Bond merupakan rakan sekerja Pak James di kedai mamak. gaji RM 20 sehari.

kedua-dua pekerja tersebut memiliki tahap kerajinan yang sama.

melihat kepada bilangan tanggungan kedua-dua pekerja tersebut yang berbeza dan tahap kerajinan mereka yang sama, adakah wajar incik kedai mamak menggajikan kedua-dua pekerjanya dengan nilai yang sama??


[respon saya sendiri]


sepatutnya tidak wajar. tapi itu yang biasa dilakukan. menggaji pekerja mengikut nilai yang telah ditetapkan terhadap semua pekerja tanpa mengira aspek-aspek yang perlu dititikberatkan.



adil

bertentangan dengan tindakan incik kedai mamak dalam situasi di atas.





tidak semua sama rata adalah adil

sama rata tidak sama dengan adil

begitu juga dengan ilmu.

bukan hanya dengan menyamaratakan (dalam hal ini, meng'copy paste' ilmu tanpa menyatakan sumbernya) ilmu tersebut kepada setiap orang akan menjadikan ia adil.

tetapi dengan menggunakan definisi adil itulah yang akan membuatkan ilmu tersebut diperlaku adil oleh semua pihak.



disiplin ilmu = moral law.



Who killed Hassan Al Banna??

permulaan yang awal, Bismillah...

sengaja saya berkembara sufi menjelajah youtube, mungkin ada sesuatu yang menarik saya akan perolehi dalam penjelajahan tersebut.

nah!! ini yang saya dapat..













"Semoga Allah memberkatinya dan memasukkannya ke dalam golongan orang soleh, amin!"


Inilah saya, anda pula siapa?


Saya adalah pengembara yang mencari kebenaran. Saya adalah manusia yang mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yang mengimpikan sebuah negara yang dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bawah naungan Islam yang murni. Saya hanyalah ibarat seorang yang memahami rahsia hidupnya. Justeru dia berseru: "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah Tuhan sekalian alam, tiada yang mempersekutui-Nya. Inilah yang diperintahkan kepada saya dan saya ialah salah seorang yang menyerah diri". Inilah saya, anda pula siapa?



bertunang.berkahwin


permulaan yang awal, Bismillah...


yang kurang mengenali saya akan bertanya,

"eh, awak dah kahwin ek??..muda lagi dah kahwin ek.."

saya lebih selesa untuk hadiahkan senyuman dengan soalan tersebut.



yang sudah lama kenal saya, apabila mereka usha friendster saya, soalan kebiasannya,

"erk...biar betul, enti dah kahwin??..tak jemput pun..amboii..siapa hamba Allah tu??.."

......



pada kebiasaan, taaruf saya sangat simple.

"permulaan yang awal, Bismillah...

nama diberi ...............................

tinggal di ipoh/melaka

akan bertunang dan akan berkahwin.."

dan pada kebiasaannya juga, respon yang mendengar, sangat complicated...


erk..betul ke??

dengan siapa?? bila kahwin??

umur awak muda lagi kan??

awalnya kahwin...


masing-masing tersenyum.

yang tidak biasa dengan saya, cuba membiasakan diri dengan saya.

masing-masing cuba mencungkil rahsia saya.

yeah, rahsia kahwin awal..

hehe..

jawapan saya sangat mudah,

"betul la kan? saya akan bertunang dan akan berkahwin, tapi belum tentu bila dan dengan siapa, macam awak semua.."

senyuman saya sinis.

sedikit ketawa.

opss...dalam hal ini, saya tidak menipu, cuma yang mendengar terlalu direct mentafsir.

cuma bagi saya, itu sekadar cara untuk memulakan pengenalan dengan sahabat-sahabat baru.

juga cara untuk approach dengan mad'u-mad'u baru..

ad hoc

permulaan yang awal, Bismillah...



incik mas'ul tamhidi syariah undang-undang 08/09 kami bersuara.

sekadar pengumuman pada fikiran saya.

yang pada kebiasaannya, pagi kami dimulakan dengan sedikit tazkirah.

peringatan untuk mereka yang lupa.

pengukuhan bagi yang sudah tahu.

tapi hari itu,

pagi kami dikejutkan dengan berita. gempak mungkin!!!


tadi ana baru dapat mesej daripada ustaz Wan. ustaz bagi tau, sejam pertama waktu madkhal akan digantikan dengan quiz quran Hadith...



haaa...???!!!...kitorang tak bawa buku, macam mana nak buat quiz??...

alamak!!!

biar betul!!!

adoii....

pe ustaz ni...tiba-tiba nak buat exam.

masing-masing bagi respon. respon tanda kurang setuju dengan tindakan ad hoc ustaz.



...........

[speechless]
keadaan saya ketika itu.



boleh ke kita buat quiz sekarang??

incik mas'ul kembali bersuara. tenang.



tak nak!!!

tanda protes.



baiklah, ana bergurau je..maaf..

itu sekadar analogi.

realitinya, kita telah diberi peringatan lebih 1400 tahun dahulu.

peringatan untuk kita bersedia.

bayangkan, tiba-tiba Izrail datang. yang tujuannya jelas berdasarkan tugasnya.

rasa-rasanya boleh tak kita menolak dan menangguh jemputan tersebut??

jika dikaitkan dengan keadaan sebentar tadi,

kita seolah-olah belum bersedia jika quiz dibuat secara mengejut.

masing-masing cuba mengelak untuk menangguhkan masa quiz tersebut.

bukankah sebagai pelajar kita kena sentiasa bersiap sedia dengan tindakan-tindakan ad hoc ustaz??


dia kembali bersuara.

penuh bersemangat.

tujuannya jelas, sampaikan firman Tuhan. untuk manusia yang sering lupa.



saya tersenyum. tanda setuju dengan tazkirah untuk hari itu.

.madrasah tarbiyah ini.


.madrasah tarbiyah ini.


...apa mungkin ini yang terakhir??



yeah...MERDEKA!!!


saya bangga menjadi anak Malaysia bilamana saya dan mereka MERDEKA!! daripada segala cengkaman kemungkaran dan kemaksiatan yang mengundang kemungkaranNYA


Labbaika ya Aqsa-


“al-ardhu lana wa al-qudsu lana,wallahubiquwwatihi maa’na”
Bumi itu milik kita..Al-Quds itu milik kita..dan kekuatan Allah bersama kita sentiasa


21/8

the ROQ!

Permulaan yang awal, Bismillah....


sekadar perkongsian, insyaAllah bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.


oleh : Bro MOHD. SAFWAN SAPARUDIN

[utusan online]

TANGGAL 21 Ogos merupakan tarikh yang amat penting dalam lipatan sejarah umat Islam. Apa tidaknya, Pertubuhan Persidangan Islam atau lebih dikenali dengan OIC lahir kerana insiden 21 Ogos. Apakah yang berlaku sehingga persidangan ini tercetus?

Pada 21 Ogos 1969, seorang lelaki berbangsa Australia bernama Dennis Michael Rohan telah membakar Masjid Al-Aqsa. Api menyala besar dan membakar tembok serta mimbarnya yang besar (mimbar Solahuddin).

Api marak dengan dahsyat sekali seolah-olah seluruh Masjid Al-Aqsa akan musnah ketika itu. Sehinggakan pihak bomba juga tidak hadir menghulur bantuan. Tetapi Allah s.w.t telah menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dan melindunginya. Akhirnya api dapat dipadamkan.

Setelah itu orang-orang Yahudi membuat pengadilan pura-pura terhadap Rohan. Lucunya, Rohan mendakwa bahawa dia diutuskan oleh Allah untuk melakukan pembakaran itu, bersesuaian dengan berita dari Kitab Zakaria.

Apa yang menyedihkan kemudiannya ialah Yahudi membebaskannya dengan mengatakan Rohan 'gila', dengan kata lain, tidak waras.

Maka, atas sebab itu, Rohan tidak da- pat dipertanggungjawabkan atas kejadian tersebut. Bertitik-tolak insiden menghinakan itu, negara-negara Islam di seluruh dunia bangkit mempertahankan tempat suci mereka dan mengecam perbuatan keji terhadap Al-Aqsa.

Maka sejak itu, 21 Ogos tanpa gagal diangkat sebagai Hari Al-Quds sedunia. Ia disambut sebagai tanda memperingati tragedi pembakaran masjid Al-Aqsa.

Tragedi tersebut merupakan catatan sejarah yang paling menyedihkan dalam sejarah umat Islam. Masjid Al-Aqsa yang begitu suci itu dihina sedemikian rupa.

Tidak menghairankan apabila semua umat Islam seluruh dunia 'terbakar' hati dan perasaan mereka kerana tindakan Rohan, 38 tahun lalu. Begitulah nasib Tanah suci umat Islam yang ketiga setelah dihuni oleh rejim Zionis.

Perlu diingatkan, isu Masjid Al-Aqsa ini ada hubung kait dengan hal-hal Palestin.

Maka selayaknya, isu Palestin ini merupakan isu yang dipertanggungjawabkan bagi sekalian umat Islam. Satunya kerana, kedudukan Masjid al-Aqsa sebagai Tanah Suci ketiga dalam Islam. Selebihnya ia merupakan kiblat pertama umat Islam selain menjadi bumi didiami para Nabi serta pusat pemerintahan dunia Islam seperti yang dirakamkan dalam hadis Rasulullah.

Bagi masyarakat bukan Islam, isu Palestin menggambarkan ketidakadilan dan kezaliman rejim terhadap bangsa Palestin yang perlu sama-sama dibela dan diperjuangkan.

Hari ini Palestin berada dalam tangan rejim Zionis yang telah merampasnya daripada tangan umat Islam.

PembelaanAkibatnya, umat Palestin telah dihalau keluar, dizalimi, ditindas, dikambinghitamkan, dipenjarakan dan dibunuh. Nasib yang melanda umat Islam Palestin memerlukan pembelaan dari seluruh umat Islam.

Sebagai usaha pembelaan dan kepedulian, maka Hari Memperingati Al-Quds atau Remembrance of Al-Quds (ROQ) merupakan sebuah gagasan yang menjadi simbol solidariti umat Islam di Malaysia terhadap umat Palestin.

Pelbagai kegiatan boleh dijalankan untuk menghebahkan tentang isu Palestin dan kedudukan Palestin dalam hati umat Islam serta soal penindasan di Masjid Al-Aqsa. Kita berharap program ini akan menggerakkan masyarakat su- paya sedar lalu terpanggil untuk menghulurkan sumbangan dan mempersiapkan diri mereka dengan segala pertahanan dan kecemerlangan sebagai umat yang terbaik.

Episod duka Palestin ini, ditambah dengan penindasan dan kezaliman yang tidak henti hingga ke saat ini hakikatnya menuntut sokongan dan bantuan semua, seluruh lapisan masyarakat dunia.

Malah, 21 Ogos hadir setiap tahun mengingatkan kita bahawa sekiranya kita tidak mempertahankan tanah suci Palestin dan Masjid Al-Aqsa, kelak, kita bukan sahaja tidak dapat mempertahankannya daripada sekadar dibakar, malah keseluruhannya cenderung untuk dirampas secara haram oleh rejim Zionis.

Justeru, bersempena Sambutan Memperingati Hari Al-Quds Sedunia tahun ini, adalah amat wajar untuk kita sama- sama mengajak masyarakat sekeliling memperingatinya, apatah lagi merencana langkah strategik, efektif dan praktikal lagi kreatif demi menyumbang ke arah pembebasan Palestin.

Sementara itu, antara aktiviti-aktiviti untuk menyemarakkan sambutan ini ialah ceramah umum, seminar, demonstrasi damai, penerbitan filem, buletin, cakera padat video (VCD), persembahan seni seperti teater, nasyid, dan festival seni dan pameran kesedaran di tempat awam yang strategik di masjid-masjid, sekolah-sekolah termasuk gedung beli-belah dan sebagainya.


lagi tentang palestin :

PACE [Palestine Centre Of Excellence]

suara palestin

belajar dengan hati. mampukah??

permulaan yang awal, Bismillah...


"ana cuba nak belajar dengan hati..."

jawapan untuk soalan kak Ummu.

pagi itu, 9.30 pagi. di masjid nilai,depan UIA. kami "duduk sebentar dan beriman"

saya bukanlah daripada kalangan pelajar-pelajar UIA. tapi untuk hari itu, kami memilih berusrah di sana.

redup. tenang. damai.

di perkarangan masjid, kami berhalaqah. di satu sudut, kira-kira 20 ikhwah sedang berprogram,suasana yang sangat saya rindukan, sekaligus membuatkan hati kecil saya kagum pada semangat-semangat mereka dalam misi penerusan rantai-rantai da'wah ini.

kami mula dengan mentadabbur ayat-ayatNya. surah Luqman. mengimbas kembali tika beliau menasihati anaknya. banyak ibrah yang kami dapat apabila satu-persatu ayat tersebut kami rungkaikan. [Subhanallah]

bicara santai dimulakan.


"sepanjang minggu ni, apa yang adik-adik belajar dalam kehidupan sekarang terutama bila bergelar siswi USIM?? apa yang adik-adik dapat??.."


kak ummu mulakan bicara.

soalan yang sangat ringkas. tetapi membuatkan masing-masing terdiam. kelu sebentar.

satu-persatu sahabat-sahabat saya diajukan dengan soalan tersebut. pada kebiasaan, saya akan menjadi orang terakhir untuk menjawab. entah mengapa begitu keadaannya. bak kata kak sa'adah," menjawab plus khulosah.."

masing-masing menjawab dengan ayat-ayat yang agak mantap dan berisi saya fikir. pelbagai pendapat peribadi yang saya dengar. dari situ saya meneliti. juga menilai. dalam kotak fikiran saya langsung tidak terlintas apa-apa jawapan. sekadar ligat mencari idea.


"macam mana dengan enti pula?.."


erk...
sampai pada giliran saya. hampir saya tidak sedar kerana terlalu asyik mendengar jawapan sahabat-sahabat yang lain.

senyum. entah manis atau tawar.


"ana cuba untuk belajar dengan hati..."


spontan.

senyum kembali. juga tak pasti senyuman dari kategori yang mana satu. saya tak fikir jawapan tersebut menepati skema jawapan kak ummu. ringkas. sangat ringkas.


"sweet..!!"


respon kak ummu untuk jawapan saya.


“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengan (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itulah seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi;mereka itulah orang-orang yang lalai.”

(7:179)



Hati yang menentukan kefahaman seseorang bukannya ‘otak’ manusia. kita akan menggunakan akal untuk memahami. Apa yang difahami oleh hati akan pasti mempengaruhi kehidupan seseorang tetapi kefahaman daripada akal belum tentu akan mengubah kehidupan seseorang.


"kami susah sikit nak belajar dengan hati. fizik, kimia, bio..semua guna akal. lainlah macam enti. pelajar syariah law. senang nak paham dengan hati.."


seorang sahabat saya mencelah.


"erkk...bukankah sejarah telah mebuktikan bahawa ramai manusia dari kalangan "otai-otak sains" berjaya meletakkan Rabb nya pada tempat yang sepatutnya??.."


getus hati kecil saya. agak kurang menerima alasan tersebut.


berubah untuk belajar.belajar untuk berubah

Alhamdulillah.


logamkah aku??

permulaan yang awal, Bismillah...

cuti mid sem kali ini membuatkan saya tidak keruan. celaru. serabut.


assignment(s) + amanah persatuan + persediaan exam


semuanya membuatkan saya tidur lewat dan bangun agak lewat. banyak perkara kebiasaan yang saya lakukan di hostel campus saya tinggalkan. bukan sengaja. tapi nafsu mengatasi iman. [astaghfirullah]. sedih. sangat sedih. jujurnya pengurusan masa saya sekarang di rumah agak kurang cemerlang. tidak secermalang di campus. saya seolah-olah baru mengenal dunia "hostel" walaupun sudah 5 tahun pengalaman saya tinggal di hostel. hostel sekolah. selepas SPM 06, saya menganggur setahun. kononnya cari pengalaman dalam setiap perkara. seolah-olah setahun pengangguran itu membuatkan permulaan kehidupan saya celaru sekarang. celaru kerana meninggalkan kebiasaan kehidupan "hostel" selama setahun.

Itu realiti saya sekarang. tidak mampu menjadikan pengurusan kehidupan di rumah "sebenar" secemerlangan pengurusan kehidupan saya di hostel campus.

sedangkan muslim cemerlang yang belajar dalam keadaan apa sekalipun dia bisa teguh seperti sediakala. campaklah dekat mana sekalipun. dia adalah dia. teguh. sangat teguh.




عن أبي هريرة رضي الله عنه: قَالَ رَسُوْلَ الله صلى الله عليه وسلم
(( الناس معادن، خيارهم في الجاهلية خيارهم في الإسلام، إذا فقهوا))
صحيح البخاري


“Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham”

Nilai logam tidak akan berubah dalam mana-mana zaman. Sekiranya ‘jahil’, nilai itu akan menyokong jahiliyyah dan sebaliknya, sekiranya dia Islam, nilai itu akan menyokong Islam. Segalanya bergantung kepada kefahamannya.


benarlah seperti apa yang pernah Syed Qutb katakan :

thabat huwa nnasr
thabat (tetap teguh) itu kemenangan

logamkah aku??