melangkahlah dengan kuat-

sesungguhnya mereka adalah PEMUDA-PEMUDA yang beriman kepada RABB mereka, dan Kami tambah pula untuk mereka petunjuk


berceritalah padaku
aku bukan siapa-siapa

tetapi
bisa saja aku mendengar suara hatimu
lalu
ingin sekali aku kesat pipimu
supaya tiada lagi air mata yang tumpah


berbicaralah padaku
aku bukan siapa-siapa
tetapi
bisa saja aku bersamamu merasai kepedihan itu
lalu
ingin sekali aku mengubati sakit-sakit itu
supaya tiada lagi jiwa yang menderita


langkah
teruslah engkau melangkah
kerna aku juga akan terus melangkah bersamamu
jauh.lelah.singkat

itulah janji untuk perjalanan ini



pabila kau terus melangkah
tahulah engkau bahawa manusia itu bermacam-macam
dunia itu kosong
tetapi
jiwa-jiwa itu benar-benar membutuhkan
ruh-ruh sepertimu juga seperti aku


aku bukan siapa-siapa
malah aku tak punya apa-apa
cuma rasa 'izzah yang amat tinggi
membuatkan aku terus berada di atas jalan ini
dan terus bersamamu


khabarkan padaku
ini jalanmu
ini juga jalanku
jangan pernah kau syahid sebelum tiba masanya
kerna
jalan ini sekali-kali tidak pernah ada penamatnya


selagi kau itu mujahidah
maka
teruslah melangkah
melangkah bersamaku
melangkahlah dengan kuat



xifu imraah.09dzulqaedah1430.
* * * * * * * * * *

lihatlah jua ke hatiku
aku lah temanmu
terimalah aku
kitakan bersama mengharung
dunia fana ini


laula MURABBI....


permulaan yang awal, Bismillah...


laula MURABBI ma 'araftu RABBI-


sejak kebelakangan ini saya sering ditanya tentang cita-cita dan masa depan. bagi saya soalan tersebut memerlukan jawapan yang agak subjektif. bukan objektif. tetapi matlamat awal dan akhir bagi jawapan pada persoalan tersebut mestilah objektif. malah perlukan jawapan yang sangat tepat.

jika di tanya pada saya, apakah cita-cita saya? jawapan saya mudah; "SAYA MAHU MENJADI SEORANG MURABBIAH"

* * * * * * * * * * * *

trend orang yang memberi ceramah adakalanya suka membuat lawak. itu kebiasaan. alasannya mudah, supaya dapat "memancing" si pendengar.

"mana boleh serius-serius sangat, nanti dikatanya kita ni jumud, lapuk..."

Dalam meniti hari-hari sebagai seorang penuntut ilmu Allah, saya tidak terlepas untuk meng"usha-usha" manusia sekeliling saya. ya, manusia yang banyak sumbangannya terhadap saya dalam mencurah serta berkongsi ilmu mereka pada saya. antara mereka, ada yang saya anggap seorang PENGAJAR. ada pula yang saya anggap seorang PENDIDIK. berbeza bukan? apa-apa pun saya sangat menghargai mereka.

pernah saya berada dalam dua situasi. situasi saya DIAJAR dan situasi saya DIDIDIK. juga kedua-dua situasi tersebut saya sangat hargai. cuma bila berada dalam dua situasi tersebut, saya cuba menilai. menilai yang mana satu membawa saya kepada RABB. saya tidak dapat menafikan masing-masing punya cara untuk mengattract pelajar supaya berminat dengan apa yang diajar. ada yang prefer menggunakan pendekatan cerita dalam kelambu supaya pelajar yang mendengar tidak mengantuk, malah lebih segar mata mereka ketika sesi P&P dijalankan(saya sangat malu berada dalam kelas ini). ada pula yang lebih strict tanpa mengira situasi pelajar yang sedang belajar sehingga menolak segala unsur lawak jenaka(hoho..saya sangat seram berada dalam kelas sebegini). dan ada pula segolongan manusia dari kalangan yang suka saya sebut sebagai MURABBI dengan tenang mengajar sekaligus mendidik sehingga anak-anak didiknya bukan sekadar mendapat ilmu duniawi, malah mengenali siapa RABB mereka. saya cinta pada MURABBI saya!!



MURABBI. mereka mengajar, lalu mendidik. mendidik, lalu mengajar. mereka membuat saya ingat pada RABB saya. dan perlu diingat, MURABBI bukan sahaja gelaran yang hanya digunapakai pada cikgu ataupun lecturer. tetapi, boleh jadi kawan-kawan juga punya peranan menjadi MURABBI. alam juga bisa menjadi MURABBI.


* * * * * * * * * * * * *

masjid nilai.2008


"akak, lawak la bro ni. ni yang best meeting macam ni, takde la stress sangat. tak macam bro sorang tu, serius semacam je bila dia handle meeting. nasib baik meeting kali ni bro lain plak yang handle.." bisik saya pada seorang senior yang duduk bersebelahan dengan saya ketika meeting sedang dijalankan.

jujur, meeting tersebut membuatkan saya tak kering gusi ketawa. lawak!!

cuma, apabila selesai sahaja meeting tersebut, saya seolah mencari-cari apa yang hilang dalam diri saya. saya tidak merasakan meeting tersebut adalah meeting yang membawa saya pada Tuhan. mungkin ia sekadar meeting. sangat lagha untuk diri saya. saya mula bermonolog; "kan best kalau bro yang serius tu yang handle meeting macam biasa. sekurang-kurangnya aku akan berfikir dalam setiap tindak-tanduk aku supaya tiada PIHAK yang murka..."


Allahuakbar, besarnya peranan MURABBI...


sekadar mahu timbulkan satu persoalan, dimanakah peranan MURABBI itu sendiri? adakah peranannya mengajak manusia kepada dirinya atau mengajak manusia kembali kepada TUHAN??


saya ingin menjadi MURABBIAH, moga-moga ada jiwa yang bisa mengenali RABB mereka-