benih untuk tanah yang mati-

kali ini saya mahu berkongsi perasaan saya dan perasaan guru saya.

2.23am | 27rabiulakhir1431H | detik-detik hidupku


* * * * * * * * * *

jika dihitung tempoh perjalanan saya dalam akademi fiqh fatwa ini, saya kira saya masih lagi di awal garisan permulaan. dan jika mahu dikacau-baurkan pengalaman saya, ianya hanya cebisan halus daripada keseluruhan kehidupan super senior yang lain. ya, saya masih muda mentah! namun, apabila bersama hikmah super senior, saya benar-benar merasai kehidupan ini adalah kehidupan.

pengalaman adalah guru terbaik. bak kata orang putih : "Experience is the best teacher"
jika quote ini difahami secara harfiah, pengalaman manusia itu sendiri menjadi guru terbaik kepada manusia untuk menjalani kehidupan dunia, betul?

saya setuju dengan quote tersebut!

namun, ingat-ingatkan juga pada diri bahawa pembentukkan sesuatu pengalaman bermula dengan kebersamaan kita sesama manusia. siapa pun mereka, mereka tetap menjadi sebahagian daripada unsur-unsur pembentukan pengalaman tersebut.

semester-semester lalu, saya sudah berpengalaman. semester kali ini masih berbaki lagi, dan saya pula masih terus mengutip mutiara-mutiara pengalaman yang saya jumpai di sekitar kehidupan saya. tidak kira siapa pun dan apa pun di sekeliling saya, semuanya menjanjikan pengalaman.

kebersamaan saya dengan seorang guru, yang saya kira bukan calang-calang orangnya, juga bukan biasa-biasa pengalamannya, benar-benar membuatkan saya teruja dengan kehidupan ini. saya yakini bahawa kehidupan ini terlalu singkat sehingga saya harus menghargai setiap orang dalam setiap detik. dan apa yang saya lalui ini pula mengajar saya supaya menjadi hamba yang bersyukur!

semua ini menjadikan saya seorang yang "berpengalaman".

lalu, apa lagi yang mahu saya katakan?
cuma satu, saya mahu berterima kasih setiap hari.
terima kasih!



"Jangan lupa ucap Terima Kasih pada orang yang bawa kita masuk dalam  Tarbiyah ya!"-albaeraqy

juga saya mahu kongsikan apa yang guru saya rasai sekarang :


ربي أنت أعلم بنفسي مني

وأنت أعلم بمكانتهم عندي

فيما عالمأ ما في نفسي أسعدهم مقدار حبي لهم

وأغفرلهم وآتهم سؤلهم

...فإني أحبهم فيك




saya belajar tentang dunia, saya juga belajar tentang akhirat dengan guru yang sama.

beliau adalah antara benih-benih segar untuk tanah yang hampir mati!


tak lupa juga, terima kasih kepada siapa pun yang mengajar dan apa pun yang diajar. terima kasih kepada orang-orang yang sama-sama dalam pembentukan pengalaman saya sehingga menjadikan kehidupan saya adalah kehidupan seorang manusia. baik secara langsung mahupun tidak. dan baik secara realiti mahupun maya. tua mahupun muda.


syukur.

-sedang mengalami simptom-simptom demam. demam exam! mohon doa dari kalian juga.
Rabbuna yusahhil~

12 comments:

ayyash said...

salam alaik..

setiap detik adalah peluang memperbaiki diri supaya menghasilkan pengalaman yang terbaik..

maka, jom cipta pengalaman yg plg baik..

akupalestina said...

terima kasih hajar!

Anonymous said...

teruskan yang terbaik melahirkan generasi2 harapan. moga masa depan malaysia semakin cerah dan indah. teruskan tanpa henti:) -rakan maya-

xifu imraah said...

terima kasih ayyash!

terima kasih akupalestina!

terima kasih anonymous!

saya hargai kalian!!

[ada point yg tertinggal; kenal mahupun tidak] =)

guest said...

jangan lupa berterima kasih pada Allah juga..;-)

الحمد لله

thank you Allah..

xifu imraah said...

to guest :

hajar like this. (thumb up!)


thank you Allah,
thank you guest,
thank you maher zain,..hee..

sangat2 tak lupa, murabbi 'azhim kita; NABI MUHAMMAD SAW..madrasah tarbiyah pertama dan utama..

check out this;

http://www.youtube.com/watch?v=d9KRY6KlOeE&feature=related


Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaih..

guest said...

trima ksh xifu!


kna wjudkn HARI TERIMA KASIH SEDUNIA nih!

maryam jameelah el firzanah said...

blogwalking..

salam dari uia..

syukran ukhti, video ttg Rasulullah y mnyentuh hti..rindu Baginda =(


guest,

ana rsa tak prlu mwujudkn HARI TERIMA KESIH SEDUNIA! krn mmg kite prlu BERTERIMA KASIH stp hri & y plg pnting BERSYUKUR stp hri..

gud luck jgk utk ukhti utk exm y tak lama lg! buat y tbaik utk islam & ummah..

iman_adik17 said...

chaiyok2..

gud lux akk syg=)


bla boleh jmpe??

rindu akk...=(

iman_adik17 said...

lpa lak..

thnks 4 everything kak!

anas said...

assalamualaikum muallimah..

akhirnyer dpt jugak jejaki mh..hehe..tak sngke mh ader blog..mh chat? mh ingt sayer lg tak?sayer anas,kls 5 zulkifli..dulu mh pnh ajar kls sayer math..skrg sayer dh form 2 di izzuddin.mh,sykuran ajar sayer math dlu wlaupun skjp je mh ajar..dgr crite mh dh pindh melake yer? mmg takkan balik ipoh dh ker?hehe..mh ader ym? sng ckit sayer nk cntct..mh,doakan sayer kuat d cni yer..doakan sayer berjaya dunia dan akhirat..bile la lg boleh jmpe mh dgn kwn2 yg lain..trima kasih juge kate2 smgt mh dlu..sayer doakan mh berjaya juge..dan yg plg penting sayer doakan mh dpt jodoh yg soleh2..hehe..jgn marah yer..

assalamualaikum ya muallimah..

(mh,sayer takde blog taw..)

xifu imraah said...

to maryam jameelah el firzanah:

hajar like this. (thumb up!)


salam kembali dari usim=)









to iman_adik17:

jom jumpa!

rindu gk..

hee..=)

smile!









to anas:

wah! mcm "jejak kasih"..

of coz mh ingat, nta bdk plg "baik" dlm kelas..hee..kidding~
sekejap je dh f2 eh..
yeap2, mh pindh mlake..tp bumi ipoh tetap di hati..
ym:ummusyahid89@yahoo.com.my

okey la, smpikan salam kpd siapa2 yg knl lg mh..doakan kejayaan kte bersama ya!