tarbiyah train-

permulaan yang awal, Bismillah....



sebenarnya saya tiada modal untuk menulis
ok lah, saya bawa sebuah cerita
tentang
.masa.


ini cerita tentang lapan hari lalu
15 ogos 2009


bila mengenang kisah ini
saya cuba cover untuk tidak tergelak
tapi tak boleh
pasti
pasti
pasti
saya tergelak punya
baik lah, saya gelak senyap-senyap


ini kisah 2 orang pemuda
yang ketinggalan train ke sebuah destinasi
kalau di ikutkan mereka berdua takde la lambat mana
beberapa second je pun
waktu mereka betul-betul tiba di depan train
train tersebut pun berlalu


mungkin agak frust
sedikit kecewa
mana tidaknya
terpaksa beli tiket baru


rugi
memang rugi
tapi nak buat macam mana
itu takdirnya hari itu


antara mereka
salah seorang bersuara
"tarbiyah apa la yang digunapakai oleh train-train ni sampai boleh menepati masa dengan tepat sekali.."

sangat lucu statement tersebut
tapi macam biasa
saya tak boleh nak control ketawa
ok lah
saya ketawa dalam hati


manusia itu sering dalam kerugian bilamana tidak menepati masa


tetapi
dalam hal ini
saya husnuzzdan dengan mereka


mereka manusia
saya juga manusia
masing-masing punya khilaf


apa yang penting
bagi saya
mereka tidak rugi sedikit pun
kerna
pada hakikatnya
segalanya untuk Islam

ok la beb,
sekadar itu untuk kisah kali ini


makanya;
moral value cerita ini
masa itu duit
jika tidak hargai masa
rugilah duit kita
erkk..
betul ke??


-koreksi yang buruk-




tanya saya pada diri, "dimanakah nilai tarbiyah kita?"
saya juga ingin berubah-



2 comments:

Ibn Azmi said...

bismillah...dh terbaca ni nk mjmpuk skit..
tahniah buat 2 org pemuda tu..smoga dibalas usaha mrk..
dan juga mrk amik iktibar di len masa..
itulah ana rs warna-warni dlm menjalankan tugas kita...hanya yg brada dlm situasi itu shj yg mrasa manis, masam or masinnye..pahit blh jgk..
tp...
jgn gelak byk sdah le

srikandi_affan said...

salam..
agak menarik lah nti pny tulisan kali nie..
hmm smoga pengalaman mengajar kita sesuatu..siru ala barakatillah