sejarah ku hero

Cikgu : dalam banyak-banyak subjek, subjek apa yang paling seram??

Saya : subjek Biologi. Sebab kena bedah tikus nanti. haha (sekadar seloroh)

Cikgu : hehe. salah. subjek yang paling seram ialah subjek sejarah.

Saya : mana ada seram cikgu. best what belajar sejarah. saya suka belajar sejarah.

Cikgu : seramlah. sebab kita kena belajar perkara-perkara yang dah lepas. belajar tentang sejarah zaman silam. belajar tentang orang yang dah tiada. orang yang dah mati. meninggal.

Saya : erkk... (seram gak~)

*****************************

permulaan yang awal, Bismillah...

ya, saya lebih berminat untuk mengetahui tentang sejarah.

sejarah bukan subjek yang mengantuk bagi saya.


si lanun Moshe Dayan

si Jeneral Tentera Yahudi, Moshe Dayan pernah berkata, 3 kelemahan muslim pada hari ini ialah :
1) tidak mengkaji sejarah umat Islam dulu
2) tidak tahu membuat perancangan yang teliti
3) malas


mungkin sedikit terkebelakang daripada kalian yang sudah malah lebih mengetahui tentang ustaz Rahmat Abdullah, antara Hero penyambung mata rantai-rantai da'wah. antara syeikh tarbiyah dikalangan umat.

saya kagum.

bukan memuja, tapi teruja.

tadi, sengaja saya menyibukkan diri untuk explore tentang diri beliau.

dengan erti kata lain, hari ini saya sedang belajar sejarah.

ya, sejarah.

sejarah yang bisa mencari spirit yang hilang.



allayarham pernah berdoa :

"Ya ALLAH, dengan kasih sayang-Mu …Engkau kirimkan kepada kami da’i
penyeru iman…Kep
ada nenek moyang kami penyembah berhala…Dari jauh mereka datang karena cinta mereka kepada da’wah…Berikan kami kesempatan dan kekuatan, keikhlasan dan kesabaran…Untuk menyambung risalah suci dan mulia ini kepada generasi berikut kami…Jangan jadikan kami pengkhianat yang memutuskan mata rantai kesinambungan ini…Dengan sikap malas dan enggan berda’wah…Karena takut rugi dunia dan dibenci bangsa".



saya sedang dalam kerinduan.

rindu pada hero persis allahyarham.

saya sedang menunggu.

menunggu hero persis allahyarham.



Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka sedikitpun tidak merubah (janjinya)”.
[33:23]






p/s-sengaja saya tidak berkongsi apa yang saya tahu tentang diri allahyarham. bukan kedekut ilmu, tapi mahu kita sama-sama menafikan apa yang telah si lanun Moshe Dayan katakan. jadi, masing-masing tahu apa yang perlu dibuat, bukan?

1 comments:

Muhammad Farid Hadhari said...

pak hamka pernah menguntai kata :
meninjau sejarah hendaklah dengan rasa cinta, seakan-akan kita turut hidup dgn mereka...kerana rasa hati dan suka duka kita sekarang adalah rasa hati dan suka duka yang mereka tinggalkan buat kita...